Program Internasional Cross Culture Carnival dan Malaysia Peduli 2022..
Sumber :
  • Dok. Kedubes Malaysia

Mahasiswa Malaysia Melaksanakan Program Internasional Cross Culture Carnival dan Malaysia Peduli 2022 di Pulau Tidung

Senin, 7 November 2022 - 11:36 WIB

Jakarta - Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta yang bekerjasama dengan Education Malaysia Indonesia (EMI) telah melaksanaan Program International Cross Culture School (ICCC), pada tanggal 28-30 Oktober 2022 di Pulau Tidung, Kepulauan Seribu, Jakarta, Indonesia.

Program International Cross Culture Carnival (ICCC) dan Malaysia Peduli: Peduli Insan 2022 merupakan program anjuran oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI).

Tujuan utama Program ICCC dan Masped 2022 adalah untuk memberikan pemaparan kepada mahasiswa Malaysia di Indonesia, untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran di luar waktu kuliah serta pelaksanaan kerja kesukarelawanan yang memerlukan komitmen penuh mahasiswa untuk menyusun pelbagai strategi dan komitmen dalam membantu masyarakat yang membutuhkan. 

Selain itu, program ini menggalakkan keterlibatan mahasiswa dalam aktivitas kesukarelawanan yang menjadi landasan terbaik untuk berbakti kepada masyarakat. Misi kesukarelawan pada kali ini akan memfokuskan aspek kesehatan, infrastruktur dan interaksi sosial. 

Program ICCC yang turut dilaksanakan adalah program yang terkait dengan kebudayaan Malaysia. Program ini melibatkan peserta untuk menunjukkan dan memperkenalkan budaya Malaysia kepada masyarakat lokal sekitar.

Program ini diikuti oleh 60 peserta yang terdiri dari 40 orang pelajar Malaysia yang ada di Indonesia (34 Pelajar Malaysia, 5 pelajar Thailand dan 2 pelajar Indonesia) serta 8 orang HOme Base Staff dan 10 orang staf Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta serta 2 orang pegawai dari Yayasan Sukarela Siswa (YSS) Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT).

Aktivitas pemuliharaan lingkungan yang telah dilaksanakan menfokuskan penanaman anak Pokok Bakau (Mongrove Planting) dan penanaman Karang Laut (Coral Planting) yang bekerjasama dengan NGO setempat Jejak Seribu. 

Berita Terkait :
1
2 Selanjutnya
Topik Terkait
Saksikan Juga
12:33
02:09
08:03
01:19
03:36
08:48
Viral